A-level чи International Baccalaureate (IB)? 12565

 

Багато батьків, прийнявши рішення про отримання середньої освіти своєю дитиною за кордоном, зіштовхуються з проблемою вибору освітньої системи. При навчанні в європейській приватній школі англійською мовою, є як мінімум 2 варіанти: програма A-level і програма IB. Щоб визначитися, яка з них підходить саме Вам і Вашій дитині, давайте розглянемо, чим саме вони відрізняються.

 

A-level

Відмінність програми

A-level – це традиційна британська програма підготовки школярів до університету. При досягненні 16-річного віку і переході в 12-й клас старшої школи (Six Form), всі діти мають можливість закінчити цю дворічну програму.

Відрізняється вона вузькою спеціалізацією. На початку навчання з широкого списку предметів (близько 20-30), які пропонує школа, дітям необхідно самостійно вибрати від 3 до 5 предметів, з яких здаються випускні іспити. Предмети вибираються виходячи з бажаної спеціальності в університеті. Наприклад, якщо дитина хоче стати економістом, то варто обирати серед таких предметів, як математика, англійська мова, економіка, бізнес, політологія або соціологія. Якщо ж на момент вступу на програму дитина ще не має конкретного розуміння спеціалізації, яку вона хотіла б вивчати в університеті надалі, то потрібно брати ті предмети, з яких вона має хороші результати або більше цікаві їй для вивчення.

Для зарахування на програму A-level дитині повинно виповнитися повних 16 років на момент початку навчання, вона також повинна мати хорошу успішність і володіти англійською мовою на рівні не нижче середнього (Intermediate level, IELTS 4,5-5,5).

Етапи програми:

  • Перший рік навчання – Advanced Subsidiary (AS) level. Школярі вивчають 3-5 обраних предметів і по закінченні отримують AS Level.
  • Другий рік навчання – A2 Level. Школярі продовжують вивчати мінімум 3 предмети з першого року навчання і по закінченні отримують повний A Level.

Як правило, діти вибирають 4 предмета для вивчення протягом першого року програми, а на другий рік – залишають тільки 3 з них. Однак кількість предметів не обмежується, і найбільш здібні школярі можуть здати п’ять і більше іспитів A-level.

Оцінювання

Знання оцінюються за п’ятибальною шкалою: найвища оцінка – A, найнижча – Е. Зараз у дітей є також можливість отримати оцінку A*. Ця оцінка була спеціально введена в систему оцінювання результатів A-level для особливо обдарованих студентів. Підсумкова оцінка залежить від отриманих балів за курсові та практичні роботи протягом року і результатів іспитів з кожного обраного предмету.

Зарахування в університет

За результатами екзаменів відбувається зарахування до університету, ніяких додаткових вступних іспитів немає, не рахуючи, звичайно, Оксфордського та Кембриджського університетів, де необхідно також проходити вступне інтерв’ю. Для вступу до рейтингові університети, особливо на факультети, пов’язані з медициною, правом та інженерними науками, потрібні найбільш високі оцінки.

Вимоги для вступу до університету після закінчення програми A-level можуть бути представлені двома способами:

  • Оцінки по програмі A-level. Наприклад, ААВ, АВВ або ВВС.
  • Бали за системою UCAS. Наприклад, 360, 300 або 280.

Оцінки A-Level та AS-Level можна перевести в бали UCAS за допомогою наступної таблиці:

Оцінки A Level

Бали UCAS

Оцінки AS Level

Бали UCAS

А*

140

 

 

А

120

А

60

В

100

В

50

С

80

С

40

D

60

D

30

Е

40

Е

20

International Baccalaureate (IB)

Відмінність програми

International Baccalaureate Diploma Programme – це інтенсивна дворічна міжнародна освітня програма для дітей від 16 до 19 років і підходить вона тим школярам, які закінчили мінімум 10-11 класів і досягли 16-річного віку. По завершенні програми діти отримують міжнародний диплом про повну середню освіту, який визнається університетами по всьому світу.

Створено програму IB було організацією приватних викладачів в Швейцарії з метою надання високоякісної освіти для всіх країн світу. Вона ідеальна для учнів з широким колом інтересів, які хочуть розвивати їх, перш ніж почати спеціалізуватися на певному напрямку в університеті.

Головна відмінність програми IB – різнобічна академічна підготовка. Навчальна програма складається з 6 груп предметів на вибір, написання розгорнутого твору та програм TOK і CAS.

Групи предметів

Студенти обирають по одній дисципліни з кожної групи. Зазвичай 3 з них вивчаються на стандартному рівні (150 академічних годин) і 3 – на просунутому (240 академічних годин). Традиційно для поглибленого вивчення вибираються профільні предмети, необхідні для вступу до ВНЗ.

Групи предметів:

  • іноземні мови та література;
  • перша мова (найчастіше рідна) і світова література. Якщо рідна мова не викладається в школі, можна вибрати одну з іноземних мов і вчити її на стандартному рівні;
  • математичні дисципліни;
  • природничі науки (хімія, фізика, біологія, екологія тощо);
  • «Людина і суспільство» (маються на увазі соціальні та гуманітарні науки: філософія, психологія, економіка, географія, історія, інформаційні технології, бізнес і управління тощо);
  • додаткові дисциплін за вибором (можуть включати предмети з інших груп або вивчення дизайну, музики, драми, додаткових іноземних мов тощо)

Наприкінці програми всі студенти пишуть розширений твір на обрану тему обсягом 4000 слів і беруть участь в наступних освітніх програмах:

TOK (Theory of Knowledge) – «Теорія пізнання»
Цей предмет вчить критичного мислення і побудований на запитаннях на кшталт "Звідки ми знаємо?". Дітей вчать правильно писати твори, аргументувати свою точку зору, давати визначення і формулювати гіпотези, грамотно дискутувати. За даною програмою учні повинні здати 2 роботи, за кожну з них можна отримати максимум 3 бали.

CAS (Creativity, Action, Service) – «Творчість, дія, служіння»
У рамках цієї програми студентам прививають навички командної роботи і вміння креативно мислити. Кожен учасник повинен відпрацювати не менш 150 годин за трьома напрямками:

  • «Творчість» передбачає участь у житті колективу (написання сценаріїв, підготовка до випуску шкільної газети тощо);
  • «Дія» передбачає активну участь у різних видах спорту, участь в експедиціях тощо
  • «Служіння» передбачає будь-яку благодійну діяльність, спрямовану на допомогу суспільству (допомога дітям з обмеженими можливостями, відвідування лікарень чи дитячих будинків, допомогу біженцям і бездомним тощо)

Оцінювання

По закінченні дворічної програми викладачі школи та незалежні екзаменатори тестують студентів з кожного предмету. Крім внутрішньої оцінки (за 7-бальною шкалою), кожен учасник отримує оцінку від незалежного зарубіжного екзаменатора. Внутрішня і зовнішня оцінки підсумовуються, а за письмові роботи нараховуються додаткові бали. Максимальний загальний бал – 45, а прохідний бал – 24.

Сьогодні за програмою IB проводять навчання більше 1000 шкіл у 100 країнах світу. Щорічно у світі 36 000 чоловік здають іспит IB, і приблизно 80% з них отримують диплом. IB є однією з найбільш гнучких освітніх програм. Кожні три роки в неї вносяться зміни з урахуванням зауважень і пропозицій педагогів, експертів та учнів. За розвиток програми, акредитацію шкіл та підготовку вчителів відповідає міжнародна організація International Baccalaureate Organisation (IBO), що діє з 1967 року. Центральний офіс організації знаходиться в Женеві. Екзаменаційний центр IB, де проходять перевірку роботи студентів з усіх країн світу, розташований в Уельсі, місті Кардіффі. Всього у перевірці робіт IB задіяні в цілому більше 3500 екзаменаторів.

Зарахування в університет

Прохідний бал в університети варіюється залежно від рейтингу навчального закладу та самої програми. Наприклад, вступне вимога в Oxford University – 38-40 балів (і не менше 6-7 балів за іспити), а в University of British Columbia (Канада) – мінімум 24 бали (проте, чим вище бали, тим більше шансів вступити на обрану програму).